ECRL bakal diteruskan? - ECRL - East Coast Rail Link Malaysia

Follow on Facebook

Comments

ECRL bakal diteruskan?


PETALING JAYA - Projek Link Keretapi Pantai Timur (ECRL), yang digantung pada Julai lalu, mungkin dapat diteruskan dengan skala yang lebih kecil jika China bersetuju dengan langkah itu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan oleh media Malaysia.

Beliau berkata kedua-dua negara masih dalam perbincangan mengenai perkara itu dan belum mencapai penyelesaian yang baik.

"Apa yang kita cuba lakukan ialah memastikan kita tidak akan menghabiskan banyak wang manakala China tidak akan mengalami kerugian," kata Dr Mahathir kepada Sin Chew Daily berbahasa Cina dalam satu wawancara pada hari Isnin (31 Dis).

Malaysia berada dalam dilema antara menamatkan projek atau meneruskannya, dengan kedua-duanya mempunyai implikasi kos kewangan yang besar, katanya.

Oleh itu, Malaysia akan meminda projek atau alternatif lain, katanya

"Kami sedang berunding - secara formal atau tidak rasmi - dengan mereka (China). Kepada mereka, ini adalah kontrak yang menguntungkan, jadi mereka enggan membuat perubahan," katanya.

Sebelum pilihan raya umum 9 Mei, pakatan Pakatan Harapan yang kini diketuai oleh Dr Mahathir bersumpah untuk menamatkan projek ECRL memandangkan kontrak dan terma pinjaman tidak menguntungkan Malaysia.

"Tetapi ini tidak mudah kerana kami terikat dengan kontrak dan tidak dapat menamatkan projek dengan mudah kerana kami tidak mempunyai wang untuk membayar China, kami telah membayar banyak wang ke China selepas penangguhan itu," katanya.

Projek ECRL sebanyak RM81bil telah diluluskan oleh Kabinet pada masa itu diketuai oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Oktober 2016. Pembinaan itu akan dikendalikan oleh China Communication Construction Company Ltd (CCCC) manakala pembiayaan itu akan disediakan oleh Export-Import Bank of China (Exim Bank of China).

Malaysia akan dapat memperoleh sebahagian daripada pinjaman dari Exim Bank of China dengan syarat bahawa CCCC membina keretapi.

'ECRL pembaziran wang'

Landasan keretapi sepanjang 688km, jika dibina, akan menghubungkan Pelabuhan Klang di Selangor dengan Pengkalan Kubor di Kelantan dan akan dibina dalam dua fasa.

Dr Mahathir berkata ECRL adalah satu pembaziran wang kerana kerajaan tidak akan mendapat apa-apa pulangan daripada projek rel ini dan tidak ada cara untuk Putrajaya membayar cukai syarikat konsesi itu.

Beliau juga menyebut tentang landasan keretapi di Pantai Barat, dari mana dia mendakwa kerajaan tidak pernah membuat satu sen, walaupun penggunaannya yang berat.

"Di sepanjang ECRL, terdapat lebih sedikit orang dan orang ramai yang kebanyakannya miskin - tidak melakukan perniagaan besar seperti orang-orang di sepanjang garis pantai Barat - jadi anda tidak boleh mendapatkan pelaburan semula.

"Pulangan daripada projek itu hampir kepada 'sifar' dan kita perlu membayar hutang RM55 bilion," katanya.

Mahathir juga menafikan semasa wawancara Sin Chew bahawa dia adalah pemimpin "pro-Jepun, anti-China", dengan menyatakan bahawa dia telah mempertahankan China ketika dia menghadiri forum di Jepun.

"Mereka bertanya kepada saya mengenai perasaan saya mengenai China, saya berkata bahawa Malaysia sentiasa berhubung dengan China dan kita adalah rakan dagang, kita sentiasa mesra dengan China," katanya.

China datang ke Malaysia untuk berdagang berabad-abad yang lalu tetapi tidak pernah menjajah Malaysia, tidak seperti Portugis, katanya.

"Jadi, negara mana yang harus (anda) ketakutan? China atau Eropah?" dia tanya.

"Orang-orang Cina dulu mengenal saya sebagai kawan mereka. Sekarang, saya dikatakan tidak ramah kepada mereka, semata-mata kerana kerajaan sedang mengkaji projek ECRL dan Pipeline Gas Trans-Sabah (TSGP)?

"Kerajaan China memahami masalah kewangan kita, bukannya kita tidak mahu (projek-projek ini), tetapi (ini) adalah projek-projek buruk (dari segi kos) dan kita tidak mampu," kata Dr Mahathir sambil menambah bahawa dia akan melakukan lawatan ke China jika perlu.

Dr Mahathir juga berkata Putrajaya tidak akan memulangkan dua panda raksasa, yang diberikan kepada Malaysia pada 21 Mei 2014, lebih awal dari tarikh yang dipersetujui oleh kedua-dua negara.

"Tidak, ini adalah hadiah," katanya, mengakui panda adalah simbol bermakna hubungan dua hala antara China dan Malaysia dan Malaysia akan menjaga panda itu dengan berhati-hati.

Beliau berkata Kabinet tidak pernah membincangkan perkara itu dan beliau tidak tahu mengenai kenyataan yang dibuat oleh Menteri Sumber Air, Tanah dan Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar.

Dr Xavier berkata pada bulan November Putrajaya akan berbincang dengan kerajaan China berkenaan status Program Pemuliharaan Panda pada tahun 2019 berhubung kosnya.

"Rundingan itu perlu dijalankan dengan Persatuan Pemuliharaan Hidupan Liar China sama ada untuk terus memelihara panda," kata Dr Xavier, sambil menambah kerajaan membelanjakan RM4.65 juta bagi panda pada tahun 2018.

Beliau menambah bahawa kos pengurusan panda dijangka meningkat kepada RM7.38 juta pada 2019. - The Straits Times

Catat Ulasan

Undian Pilihan Minggu Ini

Instagram Feeds

Designed by Hicore Solutions | Owned by Hicore Solutions