Projek Kereta Nasional Baru sebelum 2020 - ECRL - East Coast Rail Link Malaysia

Follow on Facebook

Comments

Projek Kereta Nasional Baru sebelum 2020


CYBERJAYA, 4 Okt - Projek Kereta Kebangsaan Baru (NNCP) akan memperkenalkan model pertamanya di bawah dua tahun, Menteri Pembangunan Usahawan, Mohd Redzuan Yusof.

Mohd Redzuan berkata kereta pertama mungkin tiba sebelum 2020 kerana model "gangguan" yang dirancang untuk projek itu.

"Ini kerana kami tidak bermula dari sifar dan kami berhasrat menggunakan infrastruktur sedia ada untuk mengeluarkan kereta," katanya pada taklimat media mengenai NNCP di sini hari ini.

Mohd Redzuan berkata projek kereta kebangsaan akan dibiayai secara persendirian, dengan agensi kerajaan dan persekutuan menyediakan "ekosistem "nya.

Beliau berkata kereta itu akan menjadi separa autonomi dan akan diilhamkan oleh cadangan daripada belia.

"Kami berhasrat untuk membuat projek yang semua orang bangga. Ia adalah produk yang dibuat oleh Malaysia untuk pasaran global, "katanya.



Beliau mengakui kritikan awam terhadap projek itu yang diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada Jun, tetapi berkata negara itu harus berani.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Industri-Kerajaan Malaysia untuk Teknologi Tinggi (Might) Datuk Mohd Yusoff Sulaiman berkata prototaip akan siap awal tahun depan.

"Kami sudah mempunyai kepakaran dan teknologi untuk menghasilkan kereta sedemikian. NNCP bertujuan untuk menjadi platform bukan hanya untuk menghasilkan kereta tetapi produk mobiliti lain seperti kereta api atau kraf pengangkutan lain, "katanya.

Oleh itu, Mohd Yusoff menjelaskan bahawa mereka sedang berbincang dengan syarikat-syarikat seperti Sillterra dan CTRM, antara lain untuk menghasilkan kereta.


*Dicadangkan supaya kerajaan Malaysia bekerjasama dengan syarikat-syarikat pakar mobiliti elektrik di US dan China seperti Tesla atau BYD kerana dalam masa 10-20 tahun lagi kereta ICE (internal combustion engine) akan digantikan sepenuhnya dengan kereta tenaga boleh baharu kerana faktor climate change dan sumber tenaga asli yang semakin berkurangan.

Berikan pendapat anda dibawah, adakah anda bersetuju diadakan syarikat kereta nasional yang baharu?




Catat Ulasan

Undian Pilihan Minggu Ini

Instagram Feeds

Designed by Hicore Solutions | Owned by Hicore Solutions